A. Stuurman (Nederland)

 

1

Een absolute klassieker in de damproblematiek. Is er een fraaiere compositie voorstelbaar?

 

2

Een onvergetelijke bewerking op het 46/5-motief. De compositie werd in 1962 aangeboden met 37 op 42, 45 op 34 en een extra witte schijf op 40; eerste zet 427. Zo stond de positie ook in het jubileumboekje 'Kring voor Damproblematiek 1941-1981'.
Echter, dan is het toch bijoplosbaar na 417, 40 en na alle hielslagen komt wit zelfs twee schijven voor...

 

3

Mooie meerslag na 34!

 

4

Op prachtige wijze komt de beslissende slag 45x5 op het bord.

 

5

Best lastig op te lossen met al die vrije tempi. Ook lastig omdat de zwarte dam zowel naar 13 als naar 19 kan slaan, wat niets uitmaakt.

 

6

Aardig gedartel in klein bestek.

 

7

Na een ideale inleiding ontstaat een prachtig plaatje. De stand na 16x20 is het mooiste moment.

 

8

De slag 45x3 wordt mooi voorbereid.

 

9

De slag 45x3 wordt mooi voorbereid.

 

10

De slag 45x3 wordt mooi voorbereid.

 

11

Opmerkelijke drievoudige keuzeslag.

 

12

Mooie inleiding van het 'achterommetje' 25x3.

 

13

Wit lijkt 14x3 te willen slaan, maar ziet daar uiteindelijk toch van af.

 

14

Prachtige Guerra. Op de eerste zet kan zwart (45x34) slaan, maar er volgt 50-45 en verder van hetzelfde.

 

15

Voortreffelijke 46/5 van een van Neęrlands beste problemisten. Er komen twee witte dammen op het bord die in de beginstand nog nergens te bekennen zijn.

 

16

Typische Stuurman-constructie. Er wordt nergens op bezuinigd!

 

17

De witte dam lijkt wel een hordenloper die net niet uitkomt met zijn passen. Dan maar 4x7 geslagen en vervolgens pas 7-2 gedaan. Na (14x25) i.p.v. (11x22) is het ook scherp: 4-9! en 9x2.

 

18

Weergaloze totaal-problematiek

 

19

Twee witte damoffers achterelkaar.

Terug naar de mooiste damproblemen